Anmärkningsvärt och allvarligt!
I höst skall TV4 köra en ny omgång av bonde söker fru. Nu kanske man behöver ändra namnet för hästbonden Peter är med och han söker inte fru utan man.
Ni som läser min blogg vet vad jag tycker och det TV4 gör när de bjuder in homosexuella att dejta i det program som lockar 1,5 miljoner tittare anser jag vara mycket anmärkningsvärt, allvarligt och något man verkligen behöver höja ögonbryen för.
SVD skriver också idag 16/5 om hur Kalifonien numera tillåter homosexuella äktenskap. Innan har bara staten Massachusetts tillåtit detta sedan högsta domstolen konstaterat att dess tidigare förbud stred mot grundlagen. Nu har alltså Kalifonien hävt förbudet mot homosexuella äktenskap. Detta är verkligen beklagligt och risken att fler delstater kommer att följa exemplet i Kalifonien är överhängande.

Niclas Berggren sa,
maj 14, 2008 @ 8:25 är
Ja, det är i sanning fasansfullt att (strävan efter) kärlek mellan personer av samma kön får visas i TV. Vart är världen på väg?
John N sa,
maj 14, 2008 @ 10:26 är
Hej,
Undertecknad har inte läst din blogg (jag hittade just hit), men jag tror jag förstår ungefär vad det går ut på. Jag håller inte med. Homosexuella människor upplever jag inte som ett hot, till skillnad från fundamentalistiskt “bibeltroende” sådana. Ni verkar vilja styra och ställa över mitt liv, tala om vad som går för sig och inte och inskränka mina rättigheter. Något sådant har jag inte råkat ut för från homosexuella människor. De ger mig större frihet att vara den jag är än vad ni verkar vilja göra, så det är i själva verket din och dina gelikars inställning som är “anmärkningsvärd och allvarlig”.
Med vänliga hälsningar
/John
John N sa,
maj 14, 2008 @ 10:30 är
För övrigt:
Klockan verkar gå fel på din sida. Jag postade det förra meddelandet 12.26, inte 10.26.
/John
markusholgersson sa,
maj 14, 2008 @ 11:00 är
Tack John för ditt inlägg. Läs min senaste artikel där jag kommenterar det du säger.
momenttwentytwo sa,
maj 14, 2008 @ 12:08 pm
Men John… har du ingen humor alls? Du måste väl se underhållningsvärdet i detta? Kom igen nu. =)
annastidoliv sa,
maj 14, 2008 @ 12:47 pm
Jaså, Varför då? Förklara så jag kan förstå är du snäll…
markusholgersson sa,
maj 14, 2008 @ 1:07 pm
Hej Anna!
Jag tycker det är anmärkningsvärt för att programmet kommer att sändas på en tid då även ungdomar och barn finns med i tv-tittandet. Sedan tycker jag också det är brist på respekt för alla de människor som tycker det är stötande.
turez sa,
maj 14, 2008 @ 5:02 pm
Det är 2008 nu inte 1980… Tycker inte att det är lustigt alls. Det är väl bara äldre, kristna och de homofobiska som inte kan förstå att alla människor har rätt till kärlek. Även om det är av samma kön så är det kärlek.
Jag undrar vart världen är på väg om den inte utvecklas och om alla inte är värda kärlek.
Inte anmärkningsvärt eller respektlöst alls. De som inte gillar sådant behöver inte kolla. Men då blundar de också för hela världen.
Barn och ungdomar idag har mer förståelse för homovärlden än vad sina föräldrar har, så du behöver inte oroa dig. Dom förstår. Det är väl bara föräldrarna som inte förstår sig på det där.
David sa,
maj 14, 2008 @ 6:53 pm
Hej Markus!
Det finns homosexuella personer, alltså människor som gillar samma kön. Get over it! Låt oss säga att du har rött hår, det är ingenting du kan ändra. Hur skulle du då känna dig om någon skrev på det sättet du skriver om rödhåriga?
julia sa,
maj 14, 2008 @ 7:00 pm
I biblen står det också behandla andra såsom du själv vill bli behandlad. Jag tror och hoppas att alla bibeltroende hjärtan ute i världen som säger att de lever efter bibeln annammar detta och behandlar sin näste precis såsom de själv vill bli behandlade. Med respekt, kärlek och omtanke för deras person oavsett vem de älskar. Att ungdomar och barn ser programmet kommer hjälpa dem leva efter dessa ord som ju står i bibeln.
markusholgersson sa,
maj 14, 2008 @ 7:39 pm
Hej Turez! Du skriver; “Det är väl bara äldre, kristna och de homofobiska som inte kan förstå att alla människor har rätt till kärlek. Även om det är av samma kön så är det kärlek.”
Det låter bra och det låter som om något alla borde acceptera och värdera som något ok. Men vart skall vi sätta gränserna för det du kallar “rätt till kärlek” eller skall vi inte sätta några gränser alls? Tänk om några vill ha rätt att älska sin häst och gifta sig med den, eller sin hund. Vad säger vi då? Kan vi någonsin säga nej med utifrån ditt resonemang att bara för att det är kärlek så är det rätt?
Bibeln är solklar gällande homosexuallitet, det är fel och synd. Enligt Guds ord kommer de som håller på med detta inte till himlen. Om Gud finns och om det han säger är sant kan jag inte bara sitta och säga att alla skall få uttrycka sin kärlek och utifrån detta applådera tv4. Varken jag eller Gud kan tvinga någon att välja hans vägar men ett av de uppdrag vi kristna fått är att predika om det Gud och hans ord säger. Det kommer en dag då våra hjärtan slutar att slå. Då hjärtats slag tystnar väntar evigheten.
Gud vill att alla skall komma till himlen. Det finns saker som hindrar detta och det vore oerhört fel av oss som tror på bibeln att inte informera om dessa. Tänk om det bibeln säger stämmer och jag inte säger något. Då vore jag verkligen hjärtlös och intolerant då jag i så fall begränsade budskapet enbart till dem som tror som jag. Dina argument håller inte Turez!
markusholgersson sa,
maj 14, 2008 @ 7:53 pm
Till Julia
“I biblen står det också behandla andra såsom du själv vill bli behandlad.”
Bra skrivet Julia! Om jag höll på med homosexualitet och det som bibeln undervisar vore (vilket jag är övertygad om att det är) sant så ville jag verkligen att någon skulle komma och säga till mig att jag var ute på fel vägar vika enligt bibeln skulle resultera i att jag gick evigt förlorad.
Detta är i sann mening att behandla sin nästa så som mig själv till 100%.
Jag tycker det är beklämmande med alla som anser att man har rätt att göra vad man vill bara för att man råkar älska. Du kan väl börja älska vem eller vad som helst men det betyder väl inte att det är rätt. Varför får man inte ifrågasätta kärlek? Tänk om du som gift börjar älska en kollega? Har du då rätt att skilja dig? Du skall ju få uttrycka din kärlek, eller? Dessa argument håller absolut inte vatten!
Att säga sanningen det är i sann mening respekt!
julia sa,
maj 14, 2008 @ 7:53 pm
skillnaden mellan en man våldtar ett djur är obeskrivligt stor från två människor som älskar varandra. Det är lågt och pinsamt att dra den paralellen. Det är småaktigt och lågt att dra en sådan parallel och det tror jag att du vet.
markusholgersson sa,
maj 14, 2008 @ 7:58 pm
David: Det finns ingen forskning som klart bevisar att någon föds till homosexuell. Däremot verkar det som om det finns en koppling mellan sexuella övergrepp, dominanta föräldrar, kärlekslöshet, förkastelse, mobbning osv. och en homosexuell livsstil. Titta bara på Jonas Gardell, ett tydligt exempel på detta.
Jag är inte på något sätt emot homosexuella inte alls. Jag tror dock på Guds ord och jag är övertygad om att om Gud vill att vi inte skall leva i homosexuella relationer så kan han övernaturligt ordna det så att alla vill leva i heterosexuella relatioiner. Gud ber oss inte om något som han inte kan ordna. Du kan inte jämföra rödhårighet och homosexuallitet.
markusholgersson sa,
maj 14, 2008 @ 8:04 pm
Absolut Julia du har rätt i det du säger och jag skall nyansera min kommentar men jag tror du missar min poäng. Vad jag menar är att vi reagerar över vissa sätt att uttrycka kärlek på. För några år sedan ansåg vi att homosexuallitet var helt förkastligt på samma sätt som du förfasar dig över dem som älskar sin hund. Men vad är det som säger att även detta inte kan ändras? Problemet är att vi har inte längre någon standard för vad som är rätt och fel. När vi plockar bort kyrkan från samhället så plockar vi också bort ramarna för rätt sätt att leva och kvar har vi enbart godtyckliga personliga åsikter. Jag förstår att du tycker mitt resonemang kan vara småaktigt men jag hoppas att du ser min poäng.
julia sa,
maj 14, 2008 @ 8:08 pm
Igen, låga paralleler, Homosexuella har alltid funnits och de kommer alltid finnas. Det är inte upp till oss att döma dem eller omvända dem. Vi ska inte tro att vi är Gudar. Jag kan inte citera bibeln blint men vet att högmod är en synd likväl.
julia sa,
maj 14, 2008 @ 8:14 pm
jag skulle kunna sitta här hela natten och argumntera emot. Och det tro jag du också skulle kunna göra. Jag ser din poäng. Men vi är inte överens om den. Du säger att du vill att någon skulle komma och säga till dig om du var ute på fel vägar vika enligt bibeln skulle resultera i att du gick evigt förlorad - det är det jag gör. Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad. Det är det Jesus sade. Enkelt. Jag önskar dig kärlek min vän. Jag önskar dig större medkänsla för de som inte är som du och jag hoppas att du låter dem leva sitt liv.
markusholgersson sa,
maj 14, 2008 @ 8:21 pm
Julia: Tack för din klarsyn, jag uppskattar den :=) men jag hoppas att du ser min poäng. Vi måste få ifrågasätta kärlek. Bara för att någon säger att den älskar så behöver detta inte betyda att det är rätt.
I alla fall du har också helt rätt i att högomod är en synd absolut och vi alla behöver dagligen Guds nåd för att klara av att leva nära honom. Det är det som är fantastiskt att Jesus tagit alla våra misstag och fel. På grund av detta får vi genom det han gjort stå som felfria inför Gud. Gud ger oss kraft att leva som han vill, det är helt underbart.
Till sist, helt rätt igen, vi skall inte tro att vi är gudar och det är inte vi som skall döma utan det skall Gud göra en dag. Men om han tydligt säger en sak och vi ser människor leva på ett sätt så att vi förstår att de kommer att bli dömda då är ju det minsta vi kan göra att varna dem, eller?
Bara tänk för en sekund att jag har rätt; att Guds ord stämmer och att du vore homosexuell. Om du träffar mig och jag inte säger något om det Guds ord säger och du sedan efter några år dör och möter Gud. Han vill då att du skall komma till himlen men kan inte släppa in dig för att du levt ut din homosexuallitet. När du står där kommer jag och går förbi och kommer in i himlen. Inte för att jag är perfekt, kära nån det är jag verklien inte, utan på grund av att Jesus tagit min synd. Skulle du inte då tycka det var oerhört konstigt att jag inte berättat för dig om din livsstil?
Det är det uppdraget vi som kristna har. Att tala om det Guds ord säger. Inte för att döma utan för att hindra människor att en dag bli dömda. Det är av kärlek vi talar till människor om vad Guds ord säger. Förstår du lite av hur jag tänker?
markusholgersson sa,
maj 14, 2008 @ 8:39 pm
Tack Julia. Jag ser egentligen ingen större medkänsla än att värna om de eviga sanningarna. Jag vet det låter konstigt och stelt. Jag förstår din poäng också och jag lyssnar till det du säger. Jag vill inte att det jag framför skall verka hårt och kallt. Gud älskar alla människor men han vill att vi skall lämna vissa saker bakom när vi kommer till honom.
Ha det gott!
Markus
David sa,
maj 14, 2008 @ 8:48 pm
Markus!
Sexualiteten bestämms av en gen på x kromosonen den så kallade “supergenen” (Dr. Simon LeVay, Dr. Prof. Czeizel Endre genetiker).
Det har visat sig att vi (”satans rebeller” de demoniserade homosexuella) är en biologisk minoritet. Vi ljuger alltså inte eller konspirerar när vi säger att vi är födda så här. Så visst kan man jämföra med rödhårighet eller vänsterhänthet.
Hur skulle du alltså känna dig om någon pratade om din (eventuella) rödhårighet så som du pratar om homosexualitet?
Gud älskar oss för Han skapade miljoner av oss!
Bibeln är inte klar i frågan, och det som den säger kan tolkas på många sätt. Hursomhelst om man nu utgår från en ansvarsfull hermeneutik så blir det självklart att den inte är emot homosexualitet.
David sa,
maj 14, 2008 @ 9:35 pm
Markus!
Ps. Jag har inte läst allt du har skrivit,, men har sätt att du har jämfört “mina” känslor med bla. zoofili, du har säkert skrivit andra saker också som är mycket kränkande….
Jag undrar vad du skulle tänka på om någon av dina närstående som din bror eller bästa vän kom ut som homosexuell, du skulle nog omvärdera vissa synpunkter tror jag… Hursomhelst tror jag att det är på hög tid att du läser och förstår Rom 2 inte bara Rom 1. som du förmodligen gillar och misstolkar.
markusholgersson sa,
maj 14, 2008 @ 9:47 pm
Hej David!
Kul att du surfade in på min blogg!
Jag har inte jämfört dina känslor med zoofili. Jag har fört en diskussion runt företeelsen kärlek. I denna duskusson har jag jämfört två olika sätt att visa kärlek. Det ena accepterar många medan det andra inte accepteras. Jag kopplar självfallet inte zoofili med homosexuallitet, men det tror jag du också förstår.
Om min bror skulle bli homosexuell…. jag skulle självfallet inte omvärdera Guds ord, det gäller alltid. Jag skulle självfallet bemöta honom med respekt, han har valt ett sätt att leva och jag älskar förstås min bror hur han än lever. Jag tycker inte illa om homosexuella. Jag vill inte kränka någon. Jag vill försöka berätta att Gud inte accepterar homosexulalliet. Jag tror också att Gud kan hjälpa oss alla att leva på det sätt han vill att vi skall leva och där kommer självfallet hela Romarbrevet in och inte bara kap 1. Sedan säger du att bibeln inte är emot homosexuallitet. Guds ord är för familjen och heterosexuallitet. Gällande homosexuallitet, läs om Sodom och den undervisning om de sista dagarna som kopplas till denna berättelse.
David sa,
maj 14, 2008 @ 10:08 pm
Markus: Okej, jag hade inte läst allt du har skrivit och jag tror dig när du säger att du inte vill kränka oss.
Jag är själv kristen (katolsk) och har en personlig relation med Jesus. Vi kan nu Du tog upp Sodom och Gomorah. Varför tror du att det är homosexualiteten Gud fördömde och inte våldtäkterna? Det finns en parallell historia I Dom 19-20 som handlar om en (mycket mer) brutal heterosexuell våldtäkt. Den staden förstördes också. Skall jag nu säga att Dom handlar om heterosexualitet, om heterosexuell kärlek?
David sa,
maj 14, 2008 @ 10:14 pm
PS: Det finns en halvmening som jag inte avslutade och glömde sudda bort..
Jesus nämnde Sodom bara en gång i evangelierna, och då sa Han inte att Sodoms synd var homosexualitet utan att det var ogästvänligheten. Frågar du en rabbi kommer han att säga samma sak.
Nils sa,
maj 15, 2008 @ 5:39 är
SAnningen svider för många, om man är homo eller mördare eller vad som helst så tar massmedia över och lobbar så att alls akall vara godkänt att vara det, vad är nästa steg???
Kommer böga och flator få förtur i vissa köer för att dom har gått ut och visat sin kärlek?
Dom som inte är homo, kommer dom få mindre rätt till vissa saker, såsom programledare, frisörer, skräddare mm?
Tror att det är fel att man ska hålla på att göra reklam för hur skönt och bra det är att vara bög.
Unga mäniskor kan få helt fel uppfattning..
David 2 sa,
maj 16, 2008 @ 12:58 pm
Citerar Turez… “Det är väl bara äldre, kristna och de homofobiska som inte kan förstå att alla människor har rätt till kärlek.”
Glömmer du inte en viss grupp nu ?
Den ständigt växande gruppen muslimer i landet.
Om du tycker att bibeln går hårt åt homosexuella så kan du ju kika lite i Koranen. Men det är klart. Det är ju inte lika ofarligt att kritisera Islam, som vi alla vet. Alla ni som kritiserar bibeln och kristendomen så hårt angående syn på homosexuella, men inte med ett ord nämner Islam, ni är så j***a skrattretande. Patetiskt är ordet.
Samma gamla visa « Ord av Jerry sa,
maj 16, 2008 @ 1:45 pm
[...] äktenskap mellan två vuxna personer som gör det av fri vilja. Som vanligt så görs det med religiösa förtecken: Nu har alltså Kalifonien häft förbudet mot homosexuella äktenskap. Detta är verkligen [...]
annastidoliv sa,
maj 17, 2008 @ 11:01 är
Hej Marcus! Jag förstod nog ville se om jag hade förstått dig rätt och jag vet inte var gränsen går för diskriminering men nog är du och tassar på den. Sveriges rike lag reglerar den och alla i Sverige oavsett religion måste följa den eller riskera att bli straffad. Homosexualitet finns i lagen om diskriminering. Missförstå mig inte nu, jag är inte ute efter det kom på det då det tolkas bibel här i kommentarerna.
Jag respekterar ditt sätt att se detta på. Jag å min sida kanske håller mina barn ifrån att läsa din inställning hellre än att de får se “Bonde söker fru”. Din tolkning av Bibeln är din och jag har stött på MÅNGA andra som också har den alldeles rätta tolkningen av vad Bibeln vill säga och de delar inte din. Min favorit präst just nu är både kvinna och homosexuell och när jag ser vad hon som ett av Guds folk få utstå så växer olusten i mig. Det finner jag vara brist av respekt och det tycker jag är mycket stötande.
Jag tror du förstår vad jag menar från den andra sidan där jag faktiskt känner att jag mår bra av att respektera allas sexuella läggning oavsett om de är hetro/homo eller bi sexuella.
David sa,
maj 17, 2008 @ 1:20 pm
Markus!
Jag tänkte väl att du inte kunde svara på det.
Det intressanta är varför människor med förkärlek tror att Gud var emot homosexuella och det är därför Han förstörde Sodom! Det är homofobi och hat som egentligen ligger bakom detta. Sorgligt!
markusholgersson sa,
maj 17, 2008 @ 1:57 pm
Tack för era inlägg. Allt går tillbaka till hur vi ser på Bibeln. Men Gud är god och han vill hjälpa oss alla att förstå exakt vad han menar i det som har skrivits i Ordet. Gud har gett oss den Helige Ande och han vill hjälpa oss att få våra ögon upplysta så att vi ser det Gud vill ha sagt.
hejochhå sa,
juni 1, 2008 @ 8:25 pm
Jag satt och funderade på en sak när gud/ jesus levde nere på jorden med oss människor fanns det homosexuella då? jag kan inte förstå hur gud vill oss det bästa om vi inte kan leva med de personer vi vill och kunna älska de personer vi vill, av vilken anledning ogillar han villket han måste göra i och med att det står inte bokstavligt som jag skriver nu men att det mer eller mindre är fel att leva och älskade med sammkönade!! När jag läser och hör på er troende om homusexualitet så sjunker ni ngt i mina ögon för era ord som ni använder sårar vissa människor! Jag tar inte åt mig det blask som ni skriver men vissa gör! Vi i fråga satte en präst som kom till skolan och han kunde inte ge ett konkret svar på varför det inte står ngt om dinosaurier, varför han skapade de djuren före människan och att det inte nämns i bibeln! Prästen menade på att en dag kunde vara flera miljoner år för gud men att han inte nämner ngt om prossesen i bibeln? Och de saker som dinos är bevisat fanns på jorden en tid som vi alla vet och andra saker varför ha de blivit utelämnat från bibeln? sådana saker gör mig tveklöst till gud. Jag respekterar verkligen alla troende m,m det känns nästan som delar av bibeln är bara påhitt! Och hur kan vi vara säkra på att det är guds ord som står skrivet i bibeln? Och till de personer som tycker det är stötande med Peter söker en kille på tv4. hopp över den kanalen för den dagen/kvällen och låt dom som tycker det är as kalas att tv4 gör detta låta dom få se!! Det gäller väl att ge och ta lite grann!! eller??
markusholgersson sa,
juni 2, 2008 @ 4:58 är
Hej tack för dina frågor.
Ja det fanns homosexuella på Jesus tid. Paulus skriver om detta i bl.a. Rom 1. Det fanns även homosexuella långt tidigare Mose skriver om detta på flera platser.
Sedan hur Gud vill oss det bästa…
Du får inte älska vem du vill. I lustgården när Gud skapade människan fanns det två träd. Det ena trädet hette kunskapensträd och det andra livets träd. Adam fick äta av alla träd utom kunskapensträd. Om vi översätter detta till homosex så är det så att du får älska den av motsatta könet men inte den av ditt eget, då talar jag om äktenskaplig kärlek. Du är självfallet fri att välja om du vill följa Guds bud eller inte men om du inte följer dem så kommer du inte förbli i Jesus kärlek, inte förbli i hans glädje och du kommer inte vara hans vän. (Joh 15) Om du inte är Jesus vän kommer du inte in i himlen när du dör utan går evigt förlorad. Valet är ditt men om du skall till himlen, vilket jag hoppas, då kan du inte älska någon av ditt eget kön. Och du kan välja, du är inte tvingad att vara homosexuell.
Sedan gällande dinosaurier, jag har faktiskt ingen aning
Ha det gott och kom ihåg att Gud älskar dig!
Olle Lundgren sa,
juni 3, 2008 @ 5:07 pm
Lättledda människor är de som blir offren för TV4s programidé.
Nina sa,
juni 4, 2008 @ 6:49 är
Oj, jag bor i Australien, o har inte ens mojlighet att se Bonde soker fru, men kikade in pa aftonbladet.se for att se vad som pagar hemma…
Det har ar ju absurt. Att programmet inte ska sandas pa en tid nar barn och ungdomar kan se? Det ar val jattebra att de redan i tidig alder far lara sig att det ar ok att inte vara som alla andra? Homosexuella existerar ju i vart samhalle vare sig kristna personer tycker det ar ok eller inte, sa varfor inte upplysa barn om att man faktiskt kan vara sig sjalv utan att folk domer en, homosexuell eller inte? Men kristna manniskor gillar ju att hota med helvetet for den som inte foljer det som star i bibeln eller tror pa gud over huvud taget… Jag tycker alla barn som vaxer upp i kristna hem ska vara medvetna om att tro pa gud ar ett val, inte ett maste som de blir inprantade i hela sin uppvaxt. Bara det att man kan TRO pa gud ar ju ett bevis pa att ingen egentligen vet om det finns en gud eller inte…
Sen ar det ju upp till var och en om de vill fortsatta titta pa ett program som de tycker ar “stotande”, bara for att det visas sa behover man ju faktiskt inte titta….
hejochhå sa,
juni 4, 2008 @ 8:06 pm
Håller med dig Nina!!
Sen kan jag känna att kan inte Gud acceptera mig för den jag är och vill ej vara min vän så vet inte jag om jag vill vara hans. Jag respekterar hans ord som många tror helhjärtat på men han respekterar inte homosexuellas liv vilket jag tycker är stötande! Han vill att vi ska leva efter hans ord men han kan inte leva efter människans behov….ganska illa tycker jag,
Det gäller att se verkligheten och inte vad som står i en bok kallad bibeln. Det finns homosexuella nästan överallt och kristna människor säger mer eller mindre till barn att att dölja deras identitet om dom nu skulle vara homosuxuella och inte leva ett liv dom är glada och lyckliga med! Vi får alltid lära oss om bibeln mm. i skolan och att vara gay är en synd och man hamnar i helvetet. Inte konstigt att barn och ungdomar mår sämre och sämre!! Vi får ju inte leva våra liv utan hot om helvetet mm. Det är något som jag kallar stötande och oerhört respektlöst!
markusholgersson sa,
juni 5, 2008 @ 5:24 är
Du skriver att om inte Gud kan acceptera dig som du är så vill du inte vara hans. Det är så att Gud accepterar alla som vi är men när vi har kommit till honom vill han göra oss mer lik honom själv, det är en stor del av det kristna livet som kallas för helgelse. I den processen som tar hela livet kan du inte fortsätta att vara homosexuell för det accepterar inte Gud.
Sedan att det finns homosexuella överallt är ju en stor överdrift, homosexuella är väldigt få i Sverige. Och att tillkänna ungdomars allt sämre hälsa på grund av att de är homosexualla och att de känner sig som syndare är ju helt barockt. Kyrkan backar och den åsikt du står för ökar. Det är snarare så att på grund av att fler och fler lever normlöst som gör att människor mår allt sämre. Gud gör inte människor dåliga han fullbordar meningen och glädjen i våra liv.
Olle Lundgren sa,
juni 6, 2008 @ 6:59 pm
kommentar till kommentar nr 35 (hejochhå):
Med Gud är det så, att Han har en väg ut ur frestelsen. Det står så i samma epistel vari Paulus nämner att de heliga i Korint har låtit två sig från styggelsen homosex. Sedan är det - i Guds ögon - som att det aldrig har förekommit.
hejochhå sa,
juni 6, 2008 @ 7:40 pm
Gör att människor mår dåligt?? Jag kan ärligt säga att jag är inte troende jag tror inte på gud och det är mitt val! “Gud gör inte människor dåliga, han fullbordar meningen och glädjen av våra liv” Det stämmer ju inte han vill inte att homosuxuellitet ska finnas och det är stötande mot oss homo, då fullbordar han inte våran mening med glädje mm. För mig och den sidan jag har sett och hört så är gud för mig ett larv! Men missförstår mig inte jag respekterar verkligen dom som är troende och dom har valt att vara troende men jag väljer att inte vara det! Jag har aldrig haft bibeln i mitt liv lika så min mors, jag valde att inte konfimera mig heller. Dels så hade jag inte tid för jag hade fullt upp med skolan och mitt intresse så jag känner att jag inte ha förlorat ngt!! Tycker bara att dom som är troende ska visa lite mer hänsyn till dom som inte är för det är inte alla som är tyvärr!! Och det jag menar med att det finns homosexuella överallt så är det inte mängden utan det finns nädstan enstaka homosexuella i varenda samhälle i Sverige!!
Sven sa,
juni 8, 2008 @ 10:41 är
Jag blir ledsen och arg när jag läser det Markus H skriver.
Snacka om att vara rent utav sagt klantig i sitt sätt att lägga fram saker och ting.
Det är inte konstigt att folk regerar starkt och negativt mot det han skriver om i detta inlägg.
Det som står i bibeln är sanning, det tror jag också på.
Men att lägga fram det på detta sätt M misstolkas väldigt lätt!
Hoppas Du Markus ändrar Ditt sätt att möta folk.
Detta inlägg är mer “ett på hopp” än välmening.
Take care!
markusholgersson sa,
juni 9, 2008 @ 4:19 pm
Hej Sven.
Jag har kortat ned det jag skrev och du kanske har rätt i att jag skrivit på ett lite kantigt sätt. Principiellt står jag dock för det jag skrev nämligen att skriften är normgivande och inte våra känslor och levnadsuttryck.
John N sa,
juni 12, 2008 @ 5:39 pm
I kommentar nummer 32 i denna tråd skriver du, Markus Holgersson, bland annat följande:
“Du är självfallet fri att välja om du vill följa Guds bud eller inte men om du inte följer dem så kommer du inte förbli i Jesus kärlek, inte förbli i hans glädje och du kommer inte vara hans vän. (Joh 15) Om du inte är Jesus vän kommer du inte in i himlen när du dör utan går evigt förlorad. Valet är ditt”…”
Är detta en juste argumentationsteknik? Tänk om jag sade till dig Markus:
“Du är självfallet fri att välja, men om du inte blir ateist, socialist och homosexuell, kommer du att plågas i evigheters evighet efter att du har dött från ditt jordiska liv istället för att bara somna in och upphöra att existera som vi religionsförnekare, förnufts- och evolutionstroende. Valet är ditt…”
Hur skulle det kännas? Skulle du inte känna dig “lite hotad” om någon påstod något sådant? Vilket sorts val ger man människor med en sådan argumentationsteknik? Känns det lockande att bli ateist, socialist och homosexuell?
Skall man alltså bli kristen för att man känner sig hotad och rädd, skrämd av auktoritära förespråkare för (en viss sorts) kristendom(-stolkning)? Är inte kristendomen, mer än andra kanske, en kärlekens religion? Svaret kanske finns i bibeln, i 1 Joh 4:18:
“Rädsla finns inte i kärleken, utan den fullkomliga kärleken fördriver rädslan, ty rädsla hör samman med straff, och den som är rädd har inte nått kärlekens fullhet”.
Om nu Gud älskar oss och sålunda inte är rädd för oss, skulle han då inte vilja att vi älskade honom med samma typ av fri, förtroendefull kärlek? “Kärleken är ett barn av friheten” lär det ju heta i en fransk sång. Kan man hota fram denna frihet?
John N sa,
juni 12, 2008 @ 5:44 pm
Se även min blogg “http://tantvitro.blogspot.com” (blev fel adress i meddelandet nyss).
Klaudrubska sa,
juni 17, 2008 @ 9:06 pm
Glädjen Er alla att Humanismen sprider sitt goda budskap världen över ! Detta med Guds försorg och med den sanning att han tager hem alla oavsett hudfärg sexuell läggnig status språk främmande religon samt trosuppfattning! Detta till sin avbild och där finns ingen åtskillnad dock genteemot den som har kastat första stenen och anser sig vara helt utan synd!
Bloggens egen självutnämnde profet är ju nämligen marcus och han har kastat kanske en sten för mycket ? Men nåden är stor även för
sådana som han!
Han talar om bibeln som rättesnöre ! Den är ganska tom och tunn och en ren manschauvnistisk skrift! Det bästa är att det finns inte en enda människa oavsett status som kan bevisa att Gud haft eller har med raderna i denna enormt förtryckande skrift att göra!
Jag vill med detta klargöra att eftersom så är fallet ska bibeltrogna (hjärtan) STENAR var mycket försiktiga att tolka och dessutom skuldbelägga andra människor och deras förteelser!
Till sist vill jag tacka alla Er mogna modiga människor som inte ger upp känsla och förnuft samt det Egna fria tänkandet i logisk paritet till det vackra samvetet! Tack!
Vår egen självutnämnde profet ska få så mycket att tänka på samt att få stå till svars för dessa onda stenar han kastat! Jag kommer att återkomma! Men jag glömmer ej heller behandla din nästa såsom …….! Taget ur Tora-rullarna ifrån Judendomen! Ett av världens mest förföljda folk! Med vänlig hälsning Klaudrubska!